Regeneracja wtryskiwaczy COMMON RAIL

SYMPTOMY USZKODZONEGO WTRYSKIWACZA:

Najmniej kłopotliwa jest regeneracja wtryskiwaczy firm Bosch. Wszystkie części wtryskiwaczy można wymienić na nowe. Producent daje możliwość rozebrania wtryskiwaczy na drobne elementy, oczyszczenie ich, wymianę niezbędnych części, regulację i ponowne skalibrowanie oraz nadanie nowego, indywidualnego kodu.

Do typowych symptomów uszkodzenia wtryskiwaczy Common Rail w silniku Diesla możemy
zaliczyć:

– świecąca się kontrolka błędu silnika lub świec żarowych,
– kłopoty z uruchomieniem silnika,
– spadek mocy lub gaśnięcie silnika pod obciążeniem,
– dymienie z rury wydechowej (na czarno lub biało),
– nierówna praca silnika na biegu jałowym,
– podwyższanie się poziomu oleju (w niektórych modelach),
– wycieki paliwa z okolic wtryskiwaczy,
– wydmuchanie podkładki pod wtryskiwaczem (kompresja wychodząca spod
– zauważalnie podwyższone zużycie paliwa,
– głośniejsza praca wtryskiwaczy, w szczególności pod obciążeniem.

NAPRAWA WTRYSKAWACZY:

Wtryskiwacz najpierw sprawdzamy, co polega na:
– myciu wstępnym (myjki wysokociśnieniowe oraz ultradźwiękowe),
– test na maszynie

Jeżeli wtryskiwacz nie przeszedł testu, należy go :
– go rozebrać i zweryfikować podzespoły (mikroskop)
– jeżeli nie zalicza testu, ­ wycenić i zatelefonować do klienta.

Po pozytywnie zaliczonym teście bądź po naprawie, przekazywany jest wraz z wtryskiwaczami wydruk kalibracyjny z indywidualnie wygenerowanymi nowymi kodami, które następnie trakcie montażu w samochodzie należy wprowadzić do sterownika silnika przy użyciu odpowiedniego testera diagnostycznego w zależności od producenta pojazdu.

Na naprawę składa się:
– sprawdzenie i wycena wtryskiwacza,
– wymiana uszkodzonych elementów na nowe, oryginalne Bosch,
– złożenie wtryskiwacza,
– regulacja wszystkich trzech stopni, ­
– kalibracja na maszynie wraz z nadaniem nowego kodu.

Wtryskiwacze Common Rail są kosztownymi elementami układu. Zakup nowych wtryskiwaczy wiąże się ze sporymi kosztami. Regeneracja wtryskiwaczy, gdzie wykorzystuje się oryginalne części zamienne oraz jest wykonana zgodnie z technologią producenta umożliwia znaczne zmniejszenie kosztów naprawy, nawet do 40% wartości nowego wtryskiwacza. Prawidłowo wykonana regeneracja wtryskiwaczy COMMON RAIL wymaga specjalistycznego sprzętu, ale daje gwarancję prawidłowego funkcjonowania regenerowanych wtryskiwaczy.

Prawidłowe wprowadzenie paliwa, dobrze rozpylonego, pod odpowiednim kątem (odpowiednia liczba otworków wtryskowych rozpylaczy, pod odpowiednim kątem, o określonej średnich każdy) w odpowiedniej ilości i odpowiednim czasie gwarantuje poprawne działanie całego silnika

SKUTKI ZŁEJ NAPRAWY WTRYSKIWACZY:

Źle przeprowadzona naprawa wtryskiwaczy bądź zastosowanie wtryskiwacza używanego, nieznanego pochodzenia może prowadzić do:
– uszkodzenie turbosprężarki np. nadpalenie łopatek,
– wypalenie zaworów głowicy,
– wypalenie gniazd zaworowych,
– przegrzanie silnika,
– wypalenie tłoków cylindrów,
– zatykanie katalizatorów i filtrów cząstek stałych.

Na polskim rynku motoryzacyjnym często źle dobiera się wtryskiwacz do silnika samochodu przez niekompetentnych fachowców. Coraz częściej zdarzają się samochody z zamontowanymi wtryskiwaczami o innych numerach (inny rozpylacz, inne dawki paliwa), co, tak jak w przypadku źle działającego wtryskiwacza, ma bardzo duży wpływ na pracę i żywotność silnika i wielu jego
kosztownych elementów.