turbosprężarki – przyczyny awarii

1. Uszkodzenia spowodowane przez ciała obce

Uszkodzenia spowodowane przez ciała obce wpadające do turbosprężarki od strony ssącej lub
wydechowej są wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki
należy sprawdzić czystość układów ssącego i wydechowego.

2. Uszkodzenia spowodowane brudnym olejem

Rysy na łożyskach spowodowane przez zanieczyszczony olej. Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom,
należy stosować olej i filtry dobrej jakości.  Wymienić podczas naprawy turbosprężarki.
Ponadto olej i filtry wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju
zużycie silnika
niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju
złej jakości olej silnikowy

3. Przerwy w dostarczaniu oleju i niedobór ciśnienia oleju

Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach  powodują wypolerowanie i
wypalanie powierzchni łożysk. Przyczyną może być:

nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
niskie ciśnienie oleju
zanieczyszczenie oleju np.  paliwo

Znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres ( powyżej 8,10 sekund ) oprócz wypolerowania
i wypalania powierzchni łożysk powoduje przebarwienia. Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą
przerw w dostarczaniu oleju a przyczyną może być:

zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
niesprawna pompa olejowa
niski poziom oleju w misce olejowej
zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu

4. Przegrzanie

Nagromadzenie wypalonego oleju jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim
wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na
biegu jałowym (czas potrzebny do wystudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z
korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk
turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny a także łożysku turbiny.

Przyczyny:

zablokowany lub zużyty filtr powietrza
zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy
złej jakości olej silnikowy
zbyt rzadka wymiana oleju w silniku
przedmuchy powietrza i spalin
niesprawne wtryskiwacze
źle zamocowany korpus turbiny
niesprawny system smarowania i turbosprężarki
niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika)

_____

Przyczyna uszkodzenia turbosprężarki w przypadku jej wymiany zawsze powinna zostać zbadana.
W przeciwnym razie w przeciągu krótkiego czasu turbosprężarka może znowu ulec uszkodzeniu. Powinno się przestrzegać technicznych przepisów instalacji podanych przez producentów turbosprężarki oraz samochodu. Poniżej kilka przykładów:

• Sprawdzić regulacje/przełączenie zaworów i przewodów ciśnieniowych
• Sprawdzić przewód wlotu powietrza i przewód wylotu gazu pod względem nieczystości/osadów, w razie potrzeby wyczyścić
• Sprawdzić filtr powietrza i w razie konieczności go wymienić
• Wymienić przewód dostarczający olej do turbosprężarki ( kontrola wizualna lub czyszczenie nie jest niewystarczające)
• Sprawdzić przewód odprowadzający olej, wyczyścić, wymienić w razie wątpliwości (nieczystości mogą się dostać do zbiornika oleju i zostać znowu zassane )
• Wymienić olej oraz filtr
• Nie używać płynnych środków uszczelniających
• Wypełnić otwór wlotu oleju turbosprężarki przed
uruchomieniem
• Sprawdzić /wyczyścić obieg powietrza pomiędzy turbosprężarką a silnikiem
• Sprawdzić chłodnicę powietrza pod względem pozostałości oleju/ nieczystości, wymienić w razie konieczności